loading...
شهرستان اقلید
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
عکس های جدید از منطقه گردشگری و آبشار تنگ براق اقلید 1 459 mohammadmehdi
انتزاع امور ثبتی تعدادی از روستاها، مزارع و اماکن از حوزه ثبتی شهرستان آباده در استان 1 207 mohammadmehdi
بازسازی حرم مطهر امامزاده ابراهیم (ع) اقلید 0 128 milad
شب شعر " کاروان آفتاب " 2 218 amin-7
با چه کسانی ازدواج نکنیم 0 153 milad
تنیس 5 254 milad
فلسفه ازدواج در اسلام 0 119 milad
نی (ساز) 0 117 milad
نرگس‌زارهاي فارس در انتظار گردشگران 0 152 mparsa
سيستم «پکس» جايگزين «راديولوژي آنالوگ» مي‌شود 0 208 mparsa
رهاسازي بيش از يک ميليون بچه ماهي در آب هاي استان فارس 0 156 mparsa
برگزاری همایش انفورماتیک تصویربرداری در شیراز 0 137 mparsa
معرفی اقلید - اقلید در دائره المعارف بزرگ اسلامی 0 233 mparsa
کتیبه ساسانی چشمه بالنگان 0 195 mparsa
برف 1520 مسافر را زمينگير كرد 0 162 mparsa
شش کشته و زخمی در قیروکارزین فارس براثر بارندگی 0 184 mparsa
آغاز عمليات اجرايي راه آهن شيراز - بندر عباس 0 173 mparsa
آغاز کوچ ماشين رو عشاير فارس 0 156 mparsa
سيل جنوب جان 8 نفر را گرفت 0 170 mparsa
پیشینه منطقه شهرستان اقلید 0 274 mparsa
مدیریت بازدید : 224 سه شنبه 07 آذر 1391 نظرات (0)

 

فارس یکی از مهمترین استان‌های کشور در بخش کشاورزی است، اما بسیاری از تولیدات این استان علی‌رغم حجم کمی بالا و کیفیت بسیار مناسب، در سطح کشور شناخته شده نیست.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه فارس، استان فارس علاوه بر گندم که طی 26 سال گذشته و با فاصله‌ای نسبتا زیاد، عنوان اول کشور را در اختیار دارد، در تولید محصولات زراعی و باغی نظیر، انجیر، گردو، انواع مرکبات خصوصا لیمو، خرما، سیب، انار، چغندر، پنبه، انواع حبوبات و غلات و زعفران، همواره جزو استان‌های با بیشترین تولید قرار داشته است.
 
در استان فارس به دلیل تنوع آب وهوایی، در تمام فصول سال بخش کشاورزی و باغداری فعال بوده و تولیدات متنوع خود را به بازارهای مصرف داخل و خارج از کشور عرضه می‌کند، اما برندهایی که بر روی محصولات تولیدی فارس حک شده و می‌شود، نمایانگر نام این استان به‌عنوان تولیدکننده اصلی نیست.
 
امروز شاید هر ایرانی در هر نقطه از کشور انجیر استهبانات را دیده یا وصف آن را شنیده باشد،‌ اما کمتر کسی می‌داند که استهبان یکی از شهرستان‌های استان فارس است که بیشترین حجم تولید انجیر را داشته و به لحاظ کیفی نیز محصولی مطلوب دارد.
 
امروزه تمام ایرانیان گلاب قمصر را می‌شناسند، اما گلاب میمند و داراب گمنام مانده‌اند؛ حال آنکه در داراب و میمند چندین ده برابر قمصر تولید گل محمدی و گلاب وجود داشته و دارد و تولیدکنندگان گل در این دو نقطه مدعی هستند که گلاب‌گیران قمصر کاشان در زمان به ثمر نشستن گل محمدی، بخش اعظمی از نیاز خود را از طریق آنها تأمین می‌کنند!!
 
در سراسر ایران زعفران مشهد شهره است، اما زعفران فارس و خصوصا استهبان، آن گونه که شایسته این محصول است، شناخته شده نیست، حال آنکه بخش عمده‌ای از فعالان در حوزه تجارت زعفران می‌دانند که در صورت آمیختن زعفران استهبان و خراسان، محصولی حاصل می‌شود که هم عطری عالی دارد هم از طعم مطلوبی برخوردار است.
 
همواره می‌بینیم که زوار فارسی و شیرازی که از مشهد بازمی‌گردند، سوغات زعفران می‌آورند، اگرچه می‌دانند فارس خود قطب تولید زعفران به‌ شمار می‌رود.
 
تولید زعفران یکی از سخت‌ترین تولیدات در بخش کشاورزی است؛ زیرا علی‌رغم نیاز کم این محصول به آب و مقاوم بودن آن در شرایط سخت، اما در زمان برداشت از هر بیست گل مناسب، تنها یک گرم زعفران حاصل می‌شود.
 
در این زمینه اسد شریفی، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس گفت: امسال 460 هکتاراز زمین‌های کشاورزی استان به کشت زعفران اختصاص داده شده که در مقایسه با سال گذشته نشان‌دهنده 20 درصد افزایش است.
 
وی با یادآوری اینکه پیش‌بینی امسال تولید بیش از 2 تن زعفران در فارس است، گفت: فارس جزو 5 استان برتر کشور در تولید زغفران است.
 
شریفی خاطرنشان کرد: استهبان قطب تولید زعفران در استان فارس است که به سبب آب و هوای مناسب بیش از 90 درصد زعفران استان را تولید می‌کند و متوسط برداشت در مزارع زعفران این شهرستان بین 4.5 تا 5.5 تن در هر هکتار است.
 
وی با بیان اینکه در سطح کشور میانگین تولید زعفران در مزارع به ازای هر هکتار حداقل 4 و حداکثر 5 تن است، گفت: در استهبان این میزان بیشتر است.
 
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس همچنین گفت: امسال به‌ دلیل بارندگی مناسب، آبیاری مطلوب مزارع و انجام عملیات به‌زراعی، عملکرد تولید محصول زعفران در هر هکتار2 تا 3 درصد افزایش یافته؛ بنابراین پیش بینی می‌شود 2 هزار و 300 تن زعفران از مزارع فارس برداشت شود.
 
این مقام مسئول گفت: استهبان، بوانات، آباده، اقلید و سپیدان از جمله شهرستان‌های تولیدکننده زعفران در استان فارس به شمار می‌روند که کار برداشت زعفران در استان فارس از نیمه آبان ماه آغاز می‌شود.
 
به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس، سابقه کاشت زعفران در این شهرستان به 200 سال قبل برمی‌گردد، که وجود شرایط اقلیمی مناسب در استهبان و نیاز کم این گیاه به آب از دلایل تداوم کشت این محصول است.
 
با توجه به اینکه برای تولید هر گرم زعفران باید حداقل 20 گل جمع‌آوری و پرچم میان آن جدا شود، می‌توان ارزیابی کرد که برای تولید دو هزار و 300 تن زعفران، چه زحمتی کشیده می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، ایران بیش از 95 درصد نیاز جهان به زعفران را تولید و عرضه می‌کند و از عمده‌ترین کشورهایی که وارد کننده زعفران ایرانی هستند می‌توان به کشورهای چین، آلمان، انگلیس و کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرد.
 
فارس در تولید مرکبات، انار، سیب، خرما و خرمالو نیز در کشور جایگاه مناسبی دارد، شهرستان‌های جهرم، داراب، کازرون و لار و لامرد، از جمله تولید کنندگان محصولاتی نظیر خرما و مرکبات بوده و نی‌ریز و ارسنجان در تولید انار رتبه‌های مناسبی در اختیار دارند و شهرستان‌هایی نظیر سپیدان، اقلید، بیضا، خرم‌بید، بوانات و بخش‌هایی از شیراز نیز در زمینه تولید سیب، گردو و انار و... همواره در صدر تولیدکنندگان این محصولات قرار داشته‌اند.
 
به گزارش ایسنا و به گفته مدیر جهاد کشاورزی استان فارس و پس از سال‌ها فعالیت پژوهشی و تلاش کارشناسان این سازمان،‌ امکان کشت خارج از فصل چغندرقند نیز در این استان فراهم شده است.
 
مهرزاد خرد اظهار کرد: این محصول هم از نظر میزان آب مورد نیاز، به نسبت نوع بهاره به آب کمتری نیاز دارد، هم به‌لحاظ کیفیت در سطحی بالاتر قرار می‌گیرد.
 
فارس در سال‌های اخیر به‌ دلیل فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی که برای تطبیق نوع محصول با محل مناسب کشت، به‌زراعی، تولید محصولات کیفی‌ و تولید محصولات ارگانیک انجام شد، علی‌رغم تداوم خشکسالی‌ها و افت سطح آب‌های زیرزمینی و مشکلاتی که در دشت‌های فارس بروز کرد، توانست همچنان در تولید محصولاتی که برند این استان را دارند، مناسب عمل کند.
 
اگرچه در معرفی و شناساندن محصولات باغی و زراعی فارس هنوز نیازمند فعالیت بیشتری و تلاشی گسترده‌تر هستیم. بی‌تردید توسعه صنایع بسته‌بندی و تبدیلی در این استان می‌تواند زمینه را برای شناساندن محصولات باغی و زراعی این استان به هموطنان و مردم سایر نقاط جهان، کمک کند.
برچسب ها فارس , کشاورزی , اقلید ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
اقلید یکی از شهرهای زیبا و دیدنی, با آثار تاریخی فراوان است. این شهر در شمال استان فارس قرار گرفته و به شهر امام زمان (عج) و کلید استان فارس معروف می باشد. یکی از بزرگترین افتخارات این شهر گذر پر خیر وبرکت آقا و مولایمان علی ابن موسی الرضا(ع) از این منطقه است. این سایت جهت معرفی جزئی از این زیبایی ها طراحی گردیده و امید است که بتواند رضایت شما شهروندان عزیز را بر آورده سازد .
ما سعی می کنیم که با همکاری شما دوستداران اقلید بتوانیم هر چه بهتر این شهر را معرفی و همچنین به سوی پیشرفت بیشتر شهر کوشا باشیم.
انشاءالله
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظر شما در مورد سایت چیه؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 21
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 26
  • بازدید سال : 114
  • بازدید کلی : 41,611
  • کدهای اختصاصی
    خبرنگار افتخاری
    اوقات شرعی

    اوقات شرعی - کلید فارس